Sunday 31 July 2011








INSTITUT PERGURUAN SULTAN MIZAN
BESUT TERENGGANU








PANDUAN ASAS PRAKTIKUM

JABATAN KEMAHIRAN HIDUP


 

 

HAZMIN BIN MAT YUSOF

Ketua Unit Agrotek

 

 

 

 

 

 

 

 


 


PANDUAN ASAS SEWAKTU MENJALANI PRAKTIKUM


Kajian menunjukkan bahawa tingkahlaku dan pakaian guru mempengaruhi kerja, sikap dan disiplin para pelajar.

Sewaktu berada di sekolah anda telah penyampaikan 4 mesej utama kepada organisasi dan murid:
1.      Hormat
2.      Kredibiliti
3.      Penerimaan
4.      Autoriti

Anda boleh pastikan yang pelajar sebenarnya memerhati tingkahlaku guru mereka seperti cara guru berkomunikasi, bercakap dan cara guru berpakaian, samalah juga bagaimana mereka memerhatikan perangai rakan mereka berpakaian. Tambahan pula mereka memerhati tingkahlaku dan pakaian kerja ibubapa mereka setiaphari dan membandingkan dengan para guru mereka.

Kualiti Pengajaran yang berkesan merupakan sumbangan kepada pencapaian dan kemajuan pelajar seharusnya mengandungi beberapa elemen seperti dibawah:

  • Pengetahuan guru dalam mata pelajaran.
  • Jangkaan guru.
  • Kemampuan merancang dan melaksana pengajaran dan pembelajaran.
  • Gandingan teknik mengajar dengan objektif dan keperluan pelajar.
  • Penggunaan masa dan sumber dengan berkesan.
  • Kualiti penilaian dan penggunaan keputusan untuk mempertinkatkan pengajaran.
  • Keberkesanan memberi kerja peneguhan dan pengayaan selepas mengajar.

 

 


 

THINKING WORDS TO USE IN ASSIGNMENTS/PRACTICUM



BLOOM’S TAXANOMY

 

THINKING SKILL


SKILLS

6
EVALUATION
This thinking skill tells you that a student can appreciate, assess or criticise on the basis of specific standards and criteria.
Appreciate, choose, conclude, decide, defend, evaluate, give your opinion, judge, justify, prioritise, rank, rate, select, select, support, value.

5
SYNTHESIS
This thinking skill tells you that a student can originate, combine, and integrate parts of prior knowledge into a product, plan or proposal that is new.
Change, combine, compose, construct, create, design, find an unusual way, formulate, generate, event, originate, plan, predict, pretend, produce, rearrange, reconstruct, reorganise, revise, suggest, suppose, visualise, write.

4
ANALYSIS
This thinking skill tells you that a student can examine, take a part, classify, predict and draw conclusion.
Analyse, categorise, classify, compare, contrast, debate, deduct, determine the factors, diagnose, diagram, differentiate, dissect, distinguish, examine, infer, specify.

3
APPLICATION
This thinking skill tells you that a student can transfer selected information to a life problem or a new task with a minimum of direction.
Apply, compute, conclude, construct, demonstrate, determine, draw, find out, give an example, illustrate, make, operate, show, solve, state a rule or principle, use.

2
COMPREHENSION
This thinking skill tells you that a student can grasp and interpret prior learning.
Convert, describe, explain, interpret, paraphrase, put in order, restate, retell in your own words, rewrite, summaries, trace, translate.

1
KNOWLEDGE
This thinking skill tells you that a student can recall or recognise information, concepts, and ideas in the approximate form in which they were learned.
Define, fill in the blank, label, list, locate, match, memorise, name, recall, spell, tell, underline.






Contoh perkataan untuk pernyataan Hasil Pembelajaran/Objektif


Aras Pemikiran Domain Kognitif


Objektif perlakuan yang boleh diukur
Mengetahui        
§      Mengingati kembali
Mentakrif                                   Memadan
Memerihal                                Menama
Mengenal pasti                         Menyatakan
Melabel                                     Melukis
Menyenarai                               Menulis
Melakar

Memahami

§      Menterjemahkan bahan atau idea daripada satu bentuk ke bentuk lain; mentafsir bahan atau idea; Menganggar dan membeza merangkakan trend masa depan
Mengubah Membanding           Menerangkan Meramalkan
Memberi contoh                        Membuat inferens
Mengukur                                  Menghubungkait
Menyukat                                  Mencirikan
      Menentukan                             Mengelas
      Menukar

Mengaplikasi

§      Menggunakan bahan atau idea dalam situasi yang baru dan konkrit .
Mengira                                    Menjanakan idea
Menunjuk cara                          Mengitlak
Mengubahsuai                          Menghitung
Menjelaskan dengan contoh
Menganalisis
§      Mengasingkan maklumat kepada komponen-komponennya untuk memahami struktur organisasinya dan perhubungan antara komponen
Mencerakin                               Membuat urutan
Menjelaskan melalui contoh     Menyusun mengikut keutamaan
Memilih                                     Mengasingkan
Menghuraikan                           Membuat kesimpulan
Mengawal pemboleh ubah       Menyelesaikan masalah
Menggunakan perhubungan ruang masa

Mensintesis

§      Menggabungkan komponen-
              komponennya untuk  
              menghasilkan keseluruhan
              idea atau struktur yang baru
              dan kreatif

Menggabungkan                      Mereka cipta
Merancang                               Mengkonsepsikan
Meringkaskan                           Membuat gambaran mental Membina                                   Merangkakan
Berkomunikasi                          Mendefinisikan secara operasi Mengeksperimen                      Membuat hipotesis
Menganalogi                             Mereka bentuk

Menilai

§      Menilai idea/bahan/ maklumat/kaedah berdasarkan kriteria yang spesifik untuk tujuan yang tertentu
Menaksir                                  Mengesan kecondongan Mengkritik                                Mentafsir 
Membuat keputusan                Mewajarkan
Menyokong


                                                                                                  

Aras Perlakuan

Objektif perlakuan  yang boleh diukur


Faham respons

Menyedari

Memerihal
Melapor
Menyoal
Mengenali
Mengenal pasti

Menjawab
Memberi tahu
Menerangkan
Menyatakan

Hayat

Menghargai
Menghayati
Mengagumi

Memilih
Mempertahankan
Mencadangkan
Mengitlakkan
Menghubungkaitkan
Menerima

Menunjukan minat
Membanding bezakan
Menyepadukan
Mewajarkan
Meramalkan

Amal budaya


Menyayangi
Mensyukuri
Mengamalkan

Menolong
Menderma
Mempraktikkan
Membina
Memulihara
Memelihara
Membantu
Menyelesaikan
Mengambil
Menghormati

Mengambil bahagian
Memberi
Melakukan
Mengerjakan
Mengendalikan
Menyertai
Menggunakan
Melaksanakan
Mengucapkan
Menjaga



§      Rancangan Pengajaran Harian (RPH) mesti disiapkan setiap hari mengajar
§      Buku Rancangan Pengajaran Harian (RPH) mesti di hantar dan ditandatangan oleh pengurusan sekolah setiap minggu
§      Refleksi mesti ditulis sekurang-kurangnya 3 kali seminggu
§      Journal mesti ditulis sekali seminggu
§      Folio mesti dibuat ikut progress
§      Rancangan Pengajaran Harian (RPH), Journal,dan Folio mesti diserahkan kepada pensyarah pembimbing setiapkali penyeliaan dibuat




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

KEMAHIRAN HIDUP


 

Contoh 1


Tarikh              :  20 April 2006
Masa               :  9.15 – 10.15
Tahun/Ting.     :  4 CERDAS
Bil. Murid         :  35 Orang
Topik               :  Penghasilan Projek Elektrik
Bidang             :  1.4 – Elektrik Dan Elektronik

Hasil Pembelajaran     : Aras 1
   i) Mengenalpasti nama, fungsi dan symbol komponen
                          ii) Mengenalpasti alatan tangan
                          iii) Membuat penyambungan litar 

Objektif Pengajaran Pembelajaran    :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
i.  Melabel nama dan menulis fungsi komponen elektronik
ii. Menyenaraikan alatan tangan dan fungsinya
iii. Menyambung litar dengan sempurna.

Kemahiran Generik    : KBKK : mengenalpasti, merumus
                                      KTMK : Berbantukan komputer  

Nilai     : Kerjasama, tolak ansur, kebersihan, jujur.

Kemahiran Bernilai Tambah: Kecerdasan Pelbagai

Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (BSPP):
·         Bahan elektronik / bahan bercetak / bahan autentik: (bahan sebenar)
·         Kad tugasan
·         Templat pelajar
·         Borang penilaian aktiviti p&p

Pengetahuan Sedia Ada: Murid telah mengenali bateri, suis dan mentol serta memahami
                                         fungsinya.






Langkah/Masa


Isi Pelajaran

Aktiviti P&P

Catatan


Set Induksi
(3 minit)



1.4- Elektrik Dan Elektronik




Guru menunjukkan gambar sebuah rumah dan bersoaljawab .
Soalan: Apakah keperluan asas bagi sebuah rumah?
Guru mengaitkan dengan topik pengajaran – elektrik.




Gambar rumah,
litar elektrik



Langkah 1
(10 minit)


Aktiviti-Aktiviti

-Guru menerangkan nama, symbol dan fungsi komponen elektrik serta alatan tangan yang diperlukan dan kegunaannya
- Bincang dengan murid mengenai rajah litar skematik untuk projek yang akan dijalankan




Komponen elektrik

Alat tangan

 

 

Langkah 2

(15 minit)


Aktiviti-Aktiviti

-Murid secara berkumpulan mendapatkan komponen litar elektrik.
- Murid menyusun komponen di atas papan litar
- Murid memasang dan menyambung serta menguji litar dengan pemerhatian guru.





Litar
Bateri
Wayar

 

 

 

Langkah 3

(10 minit)


Aktiviti-Aktiviti
- Guru memberi penerangan secara ringkas dan jelas
-Setiap kumpulan menunjukkan litar yang telah disempurnakan
- Murid menguji litar sama ada berfungsi atau tidak
-Guru memurnikan hasil kerja murid.








Litar


 

 

Langkah 4

(15 minit)

 

Aktiviti-Aktiviti


-Murid melukis gambar litar dan melabelkannya.(murid cerdas)
-Murid melabel komponen elektrik. (murid  lemah)






Lembaran Kerja


Penutup

(7 minit )



 

Aktiviti-Aktiviti


- Murid diberi peluang untuk mempamer dan membentang hasil kerja setiap kumpulan.
- Murid refleksi pembelajaran.
- Guru membuat kesimpulan. pengajaran dan pembelajaran pada hari tersebut.
- Guru memilih model yang terbaik dan dipamerkan serta memberi penghargaan (pujian).




Mempamerkan hasil kerja

Catatan/Refleksi :


Ulasan Guru Pembimbing :


Ulasan Pensyarah Penyelia :


 

CONTOH 2


HARI                      :               AHAD
TARIKH                 :               31.06.2006
MASA                     :               10.00 pagi – 11.00 pagi
KELAS                   :               4 Hijau                                                   Bil. Murid               :               36 pelajar
M/Pelajaran          :               KEMAHIRAN HIDUP
BIDANG                                :               REKABENTUK DAN TEKNOLOGI
UNIT                      :               REKABENTUK DAN PENGHASILAN PROJEK          
TAJUK                   :               Merekabentuk dan Menghasilkan Projek Berasaskan
                                                Kayu dan Bahan Kitar Semula Bukan Logam
SUBTAJUK           :               Membuat Projek Kotak Kayu

OBJEKTIF PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN:
                Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
                                1. Menanda ukuran bahan dengan tepat menggunakan penggarit dan sesiku L mengikut lukisan kerja projek
                                2. Memotong bahan menggunakan gergaji puting dengan betul mengikut lukisan kerja  projek

PENGETAHUAN SEDIA ADA:
                Pelajar telah pun didedahkan dengan pelbagai alatan tangan di bengkel serta kegunaannya pada pembelajaran yang lepas.

ALATAN/BAHAN:
                                1.  Gergaji puting
                                2.  Sesiku L
                                3.  Penggarit
                                4.  Apit G
                                4.  Kayu berukuran 650 X 100 X 20 mm X 36 pelajar
                                6.  Papan lapis 150 X 150 X 3 mm X 36 pelajar

BAHAN BANTU MENGAJAR:
                                1. Carta gulung
                                2. Model kotak kayu

KEMAHIRAN GENERIK:
                                1.  Kemahiran berfikir
                                     - Menjana idea
                                     - Membanding beza

NILAI:
                                1.  Ketepatan
                                2.  Bekerjasama
                                3.  Kebersihan

LANGKAH KESELAMATAN:
                                1.  Menggunakan alatan tangan dengan betul
2.       Memastikan alatan yang digunakan dalam keadaan baik



Langkah/ Masa

Isi Pelajaran

Aktiviti P&P

Catatan

Set Induksi
5 minit



- Guru mengingatkan pelajar tentang pembelajaran Lukisan ortografik yang lepas mengikut 3 pandangan utama.
- Guru mengajak pelajar berbincang tentang fenomena pembalakan


ketepatan

Langkah 1
10 minit











1. Lukisan Kerja

2. Bahan projek

1. Guru mengagihkan kepada setiap pelajar lukisan kerja projek.

2. Guru memberi penerangan bagaimana membaca lukisan kerja tersebut.
- Model kotak kayu

3. Dua orang daripada setiap kumpulan dikehendaki mengumpul bahan dan alatan secukupnya untuk setiap mejakerja.



Membanding beza


Ketepatan
bekerjasama

Langkah 2
12 minit



1. Penandaan garisan pemotongan
a. Penggarit
b. Sesiku L

(lakaran atau gambar kaedah penandaan menggunakan penggarit dan sesiku L)

2. Pemotongan kayu mengikut ukuran dengan tepat
a. Gergaji puting
b. Ragum G

(lakaran atau gambar kaedah pemotongan dengan sudut pemotongan yang tepat)


1. Guru menjelaskan langkah-langkah menanda dan memotong dengan tepat.
     - Carta gulung

2. Guru membahagikan pelajar kepada dua kumpulan:

a. Kumpulan 1. Guru menunjukcara kaedah menanda dan memotong. 2 pelajar diminta untuk melakukan kerja menanda dan memotong dengan bimbingan guru.
b. Kumpulan 2, diberi setiap pelajar kertas kosong dan dikehendaki melakar dan menentukan ukuran setiap bahagian projek kotak kayu.

(aktiviti a dan b diulang)






Menjana idea
Membanding beza





Ketepatan
Kebersihan
Berkerjasama



Keselamatan alatan
Keselamatan diri

Langkah/ Masa

Isi Pelajaran

Aktiviti P&P

Catatan

Langkah 3
15 minit

1. Penandaan garisan pemotongan
a. Penggarit
b. Sesiku L


2. Pemotongan kayu mengikut ukuran dengan tepat
a. Gergaji puting
b. Apit G


1. Pelajar membuat aktiviti kemahiran menanda garisan pemotongan menggunakan penggarit dan sesiku L.

- guru menyelia dan tunjukcara secara individu dan kumpulan.

2. Pelajar memotong kayu mengikut ukuran dengan tepat menggunakan gergaji puting dan apit G.

- guru menyelia dan tunjukcara secara individu dan kumpulan.

Menjana idea
Membanding beza



Ketepatan
Kebersihan
Berkerjasama


Keselamatan alatan
Keselamatan diri

Langkah 4
8 minit


Pengurusan Bengkel

 (Mengemas alatan dan Membersih bengkel)


1. Guru mengarahkan pelajar membersih alatan dan menyimpan ditempat asal

2. Guru mengarahkan pelajar membersih bengkel mengikut kumpulan meja kerja.

3. - Guru memastikan semua alatan disimpan dan bengkel dalam keadaan bersih.

Bekerjasama

Kebersihan

Penutup
10 minit

Penilaian dan rumusan

- Pelajar diminta meletakkan semua kerja projek di atas meja kerja.

- Guru membuat penilaian projek ke setiap meja kerja pelajar.

- Guru menyoal pelajar kaedah penandaan dan pemotongan kayu dengan betul.

- Guru merumuskan secara keseluruhan pelajaran hari ini.

Menjana idea






Refleksi:

Ulasan Guru Pembimbing :


Ulasan Pensyarah Penyelia :
                                      
MASIHKAH KAU INGAT
Masihkah kauingat
Pada waktu itu
Sekuntum bunga mekar
Kuselit ke rambutmu
Masihkah kauingat
Ia menjadi mimpi
Ia menjadi rindu
Masihkah kauingat
Masihkah kauingat
Kita berlari-lari
Di kaki langit mencari pelangi
Lalu hujan turun
Kita basah bersama
Masihkah kauingat
Masihkah kauingat
Masihkah kauingat
Sekuntum bunga itu
Di tapak tangan ini
Ia menjadi layu
Lalu kugenggam
Ia menjadi debu

Masihkah kauingat
Masihkah kauingat
Masihkah kauingat
Masihkah kauingat
Masihkah kauingat
Masihkah kauingat
Sumber : A. Samad Said








No comments: